Erasmus+
Örömmel tájékoztatjuk Önöket, hogy az Közép-magyarországi Agrárszakképzési Centrum az Erasmus+ pályázaton ismét támogatást nyert.
Erasmus + KA1 Köznevelési pályázat
Közép-magyarországi-Agrárszakképzési Centrum
21 kiutazó kolléga
Támogatás összege: 65.456 EUR
Módosult támogatási összeg: 53.681 EUR
Projekt kódja: 2020-1-HU01-KA101-077826
Projekt címe: IN full swing 2020/2021
Időszak: 2020.09.01 – 2022.09.30.
A pályázat legfontosabb eredményei itt érhetőek el (csatolva a bemutató)
2021.08.02-2021.08.13.
Soft skills in education using drama methodology and emotional intelligence abilities, módszertani továbbképzés
Közép-magyarországi ASzC Dr. Szepesi László Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium
Magyar nyelvű beszámoló
Szállást az iskola közelében választottunk. Vadonatúj apartmanban laktunk. Minden nagyon szép volt. Buszmegálló a ház előtt, ahol negyedóránként közlekedtek a buszok a tengerpartra.
Mivel Ciprust « zöld » országnak minősÍtették, így csak egy beutazási papírt kellett kitölteni, és így nagyon egyszerű volt az utazás. Repülővel utaztunk, a taxit a szálláshoz még itthonról rendeltünk. Így nagyon kényelmesen, egyszerűen megtaláltuk a helyünket.
Az első napon vártak minket a ház előtt az iskolából. Felmérték az angol tudásunkat, majd differenciált oktatásban részesültünk. A tanárunk, nagyon lelkes, fiatal, hiteles személy volt. Mindent elmagyarázott, minden kérdésünkre válaszolt. Csak jókat lehet mondani az iskoláról.
A vezetővel egyszer sikerült találkoznunk, mikor a papírokat rendeztük. Nagyon udvariasak, kedvesek segítőkészek voltak velünk.
A napi 4-5 óra folyamatos angol óra nagyon sok, mind a tanárnak, mind a diáknak. Ezt légkondicióval, süteményekkel, üdítővel próbálták enyhíteni. Igazán nagyon kellemes volt. Szitúációkat gyakoroltunk, és az ott jelentkező nyelvtani szabályokat beszéltük meg. Utazás, család, bevásárlás, étterem, óra stb. Folyamatosan beszéltettek minket, hiszen az első héten csak ketten voltunk a csoportban.
Nemzetközi startégiára vonatkozó javaslatok
Nemzetközi együttműködések fejlesztése. Bekapcsolódás stratégiai partnerségi programokba. Oktatóként részt venni a gyerekek nyári külföldi gyakorlatain.
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
Legnagyobb eredményem, hogy önállóan tudtam angolul bevásárlást intézni, buszjegyet venni, programokat megbeszélni. (Cipruson mindenki beszél angolul)
A program értékelése angol nyelven
(1000-1500 karakter szóközzel)
During the program we were following the derivative programme, in small learning groups (it was only the two of us), in four hours lessons every day. Our teachers were professionals and authentic. We didn’t learn a lot of new things about teaching methods, but they were very encouraging. They explained everything we didn’t understand and answered all our questions.
I personally feel we did improved a lot in understanding expressions, in speaking and in using everyday life’s words. We were practicing situation exercises like shopping, travelling, restaurants, introduction. On the weekend we went to an organised trip to explore an Archeological excavation, famous tourist sites of Cyprus. We saw beautiful beaches and the most famous rock: the mythological Aphrodite’s birth-place.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás után –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
2021.08.02-2021.08.13.
Soft skills in education using drama methodology and emotional intelligence abilities, módszertani továbbképzés
Közép-magyarországi ASzC Dr. Szepesi László Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium
Magyar nyelvű beszámoló
Szállást az iskola közelében választottunk. Vadonatúj apartmanban laktunk. Minden nagyon szép volt. Buszmegálló a ház előtt, ahol negyedóránként közlekedtek a buszok a tengerpartra.
Mivel Ciprust « zöld » országnak minősÍtették, így csak egy beutazási papírt kellett kitölteni, és így nagyon egyszerű volt az utazás. Repülővel utaztunk, a taxit a szálláshoz még itthonról rendeltünk. Így nagyon kényelmesen, egyszerűen megtaláltuk a helyünket.
Az első napon vártak minket a ház előtt az iskolából. Felmérték az angol tudásunkat, majd differenciált oktatásban részesültünk. A tanárunk, nagyon lelkes, fiatal, hiteles személy volt. Mindent elmagyarázott, minden kérdésünkre válaszolt. Csak jókat lehet mondani az iskoláról.
A vezetővel egyszer sikerült találkoznunk, mikor a papírokat rendeztük. Nagyon udvariasak, kedvesek segítőkészek voltak velünk.
A napi 4-5 óra folyamatos angol óra nagyon sok, mind a tanárnak, mind a diáknak. Ezt légkondicióval, süteményekkel, üdítővel próbálták enyhíteni. Igazán nagyon kellemes volt. Szitúációkat gyakoroltunk, és az ott jelentkező nyelvtani szabályokat beszéltük meg. Utazás, család, bevásárlás, étterem, óra stb. Folyamatosan beszéltettek minket, hiszen az első héten csak ketten voltunk a csoportban.
Nemzetközi startégiára vonatkozó javaslatok
Nemzetközi együttműködések fejlesztése. Bekapcsolódás stratégiai partnerségi programokba. Oktatóként részt venni a gyerekek nyári külföldi gyakorlatain.
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
Legnagyobb eredményem, hogy önállóan tudtam angolul bevásárlást intézni, buszjegyet venni, programokat megbeszélni. (Cipruson mindenki beszél angolul)
A program értékelése angol nyelven
(1000-1500 karakter szóközzel)
During the program we were following the derivative programme, in small learning groups (it was only the two of us), in four hours lessons every day. Our teachers were professionals and authentic. We didn’t learn a lot of new things about teaching methods, but they were very encouraging. They explained everything we didn’t understand and answered all our questions.
I personally feel we did improved a lot in understanding expressions, in speaking and in using everyday life’s words. We were practicing situation exercises like shopping, travelling, restaurants, introduction. On the weekend we went to an organised trip to explore an Archeological excavation, famous tourist sites of Cyprus. We saw beautiful beaches and the most famous rock: the mythological Aphrodite’s birth-place.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás után –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
2021.08.02-2021.08.13.
Language and Culture, 21st Century Communication Skills, Adult English Language Courses, nyelvi és módszertani vegyes továbbképzés
Közép-magyarországi ASzC Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium
Magyar nyelvű beszámoló
Vendéglátóm egy ír család volt, melyet a nyelviskola szervezett. Klasszikus kertvárosi övezetben Dublin észak-keleit részén laknak, 20 perces sétára az Észak-Ír tengertől. Ann, a házasszony rendkívül kedves és barátságos volt, mindenben törődő, kifejezeten ügyelt arra, hogy finom ételeket tálaljon fel, s bármikor kiszolgálhattam magam a konyhában. De nemcsak az ellátást biztosította, hanem beszélgetett is velem, figyelt és megpróbálta kitalálni néha, hogy mit is akarok mondani. Igyekezett lassan és érthetően beszélni. Nagyon megkedveltük egymást, a jövőben is tartani fogjuk a kapcsolatot.
Az újkeletű járványügyi intézkedésekkel együtt is gördülékeny és problémamentes volt az utazás. Ügyelni kellett arra, hogy minden papír rendben legyen. A járatok pontosan indultak, a repülés élvezetes volt.
Az előzetes szervezés során, és a mobilitás ideje alatt is mindent megtettek, hogy a résztvevők elégedettek legyenek. Minden információt megadtak, a szervezés gördülékeny volt. A tanárok az online oktatás ellenére is hatékonyan tanítottak, nagy figyelmet fordítottak a változatos módszerekre és nyelvtanulási területekre, volt ismétlés és visszajelzés, mely a tanulási folyamatnak fontos része.
Mindent megtettek a program sikeres lebonyolítása érdekében, érezhetően nagy figyelmet fordítottak a részt vevőkre, közvetlenül kommunikáltak, és ők is várták a visszajelzést, szóban és írásban egyaránt. Kíváncsiak voltak a véleményünkre a képzés alatt folyamatosan.
A program minden tekintetben maximálisan megfelelt a várakozásaimnak. Rendkívül változatos tevékenységek révén (online tanulás, kirándulás, múzeumlátogatás, csoporttársakkal és tanárokkal való offline és online kommunikáció, vendéglátóimmal és lakótársaimmal való kommunikáció) kellett az angol tudásomat mozgósítani, és új dolgokat tanultam folyamatosan. (Ez a nyelvre, nyelvtanra és a tartalomra is vonatkozik.)
Nemzetközi startégiára vonatkozó javaslatok
A kollégák körében további népszerűsítését javaslom, mert rendkívüli tanulási folyamat a külföldi nyelvgyakorlás vagy módszertani továbbképzés.
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
A legnagyobb eredmény, hogy a kommunikációt nem kerülöm, attól félvén, hogy nem értem, amit mondanak, nem tudom megfogalmazni, amit akarok, vagy nem fogják éretni, amit mondok. Ehelyett folyamatosan kérdeztem, (angol kérdéskultúra jelentős fejlődését eredményezve), igyekeztem kevesebbet fordítani fejben, ez még fejlesztendő terület. A digitális felületek kezelése is nagy sikerélmény volt, különösen a projekt feladatok esetében. A vendéglátóm barátsága, a tanárokkal való beszélgetés örök élményem lesz, és további szorgalmas tanulásra sarkallnak.
A program értékelése angol nyelven
(1000-1500 karakter szóközzel)
A program értékelése angol nyelven (1000-1500 karakter szóközzel) My host was an Irish family organized by the language school. Ann, the lady, was extremely kind and friendly, caring about everything, taking special care to serve delicious food, and I could serve myself in the kitchen at any time. But not only did he provide care, he also talked to me, watching and sometimes trying to figure out what I wanted to say. He tried to speak slowly and intelligibly.
We liked each other very much, we will keep in touch in the future. Every effort of host institute was made during the pre-organization and during the mobility to make the participants satisfied. The program met my expectations to the maximum in all respects. Through a wide variety of activities (online learning, field trips, museum visits, offline and online communication with groupmates and teachers, communication with my hosts and flatmates) I had to mobilize my English and learn new things constantly. (This includes language, grammar, and content.) Biggest achievements, personal successes The biggest result is that I don’t avoid communication. Instead, I kept asking, (resulting in a significant development of English question culture), trying to spend less in my head, this is an area that still needs to be developed.
Managing digital interfaces has also been a great success, especially for project tasks. The friendship of my host, the conversation with the teachers will be my eternal experience and will encourage me to study harder.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás után –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
2021.08.02-2021.08.13.
Deutsch Intensiv, nyelvi továbbképzés
Közép-magyarországi ASzC Táncsics Mihály Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium
Magyar nyelvű beszámoló
A kurzusra úgy utaztam, hogy párom is velem tartott, így a szállásra fordítható összeget értelemszerűen kiegészítette. Így kedvező ár-érték aránnyal egy eléggé jó színvonalú belvárosi, reggelis szállás sikerült foglalni, ami közel esett a nyelviskolához, valamint a város látnivalóihoz is.
Az utazás saját gépkocsival történt, kb. 8 órát vett igénybe. Ez lehetőséget biztosított egyrészt arra, hogy a szélsőséges időjárásnak megfelelő mennyiségű és minőségű öltözetet vihessek magammal, másrészt megkönnyítette a környező látnivalók megközelítését. Ezt teljes egészében ki is használtam. Parkolásra díj ellenében a szállás környékén nyilvános parkolóban volt lehetőségem.
Az Inlingua Innsbruck nyelviskolát választottam a tanfolyamra. Az iskola a gyönyörű Innsbruck város centrumában, jól megközelíthető helyen helyezkedik el. Nagyon kulturált kialakítású, jól felszerelt tantermekkel, kis konyhával, közösségi térrel, tiszta, szép mosdókkal várják a tanulni vágyókat. Minden adott ahhoz, hogy a hallgatók jól érezzék magukat. A csoportkialakítás rendkívül kedvező volt, első héten három fős, második héten 2 fős csoportban tanulhattam. Az iskola a tanfolyamhoz színvonalas, érdekes tankönyvet biztosított, amelyből a tanulás itthon is folytatható.
Az iskola vezetője nyitott volt az előzetes és a tanfolyam alatti kommunikációra, minden kérdésre válaszolt, kéréseimet lehetőség szerint teljesítette. A csoportba sorolás egy írásbeli teszt alapján már az utazás előtt megtörtént. A nyelvtanárok jól felkészültek, szimpatikusak. Napról napra rengeteg házi feladatot adtak, de ezt valójában mi, hallgatók kértük, és el is készítettük ezeket.
Innsbruck környezete rendkívül sok lehetőséget biztosít nemcsak a nyelvtanulásra, hanem a kulturális örökség és a természeti kincsek megismerésére is. Ezért ez egy nagyon jó helyszín a hasonló képzések megvalósítására. A kiváló nyelviskolával kiegészítve ez a program minden lehetőségében, kínálatában megfelelt az elvárásoknak, sőt túlteljesítette azokat.
Nemzetközi startégiára vonatkozó javaslatok
Ausztria, mint célország abszolút alkalmas lehet a tanulói gyakorlatok helyszíneként. Korábban is volt már néhány Ausztriába szervezett út.
Előnyei:
- lehetőséget biztosít a német nyelvet tanuló diákoknak arra, hogy ők is részt vehessenek külföldi tapasztalatszerzésekben
- Ausztriában az állattartásnak és a kertészetnek is komoly hagyományai vannak, jól felszerelt iskolák és mezőgazdasági cégek állnak rendelkezésre, amelyek fogadni tudják a diákokat
- Közelsége miatt az utazás könnyen megszervezhető, akár autóval, akár kisbusszal lehet közlekedni, ami a kulturális programok szervezésénél nagy könnyebbséget jelenthet.
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
Személyes sikeremként értékelem, hogy a nyelvi kifejező készségem jelentősen fejlődött a két hét alatt. Már az első hét végén megnyilvánult ez egyfajta magabiztosságban, bármilyen program szervezésébe kezdtem. A német nyelvű honlapokon jól eligazodok, problémák, kérdések esetén tudok segítséget kérni. Ezek a kompetenciák nagyon jól jönnek egy külföldi, német nyelvterületen szervezendő tanulói program esetén is, de hasznosíthatóak a külföldi csoport fogadása esetében is. A nyelvórák kihívásainak jól megfeleltem, feladataimat színvonalasan tudtam elkészíteni, ezekre pozitív visszajelzéseket kaptam, ami nyilván jól esett, és nagyon motivált a továbbiakban. A program jelentősen hozzájárult szellemi, mentális és fizikai feltöltődésemhez.
A program értékelése német nyelven
(1000-1500 karakter szóközzel)
Ich hatte die Möglichkeit, an einer zweiwochentlichen Sprachkurs in Österreich teilzunemhmen. Dazu habe ich die Sprachschule Inlingua in Innsbruck gewahlt. Das war ein gutes Gewahl, die Sprachschule hat sehr gute Parameters : sie hat eine sehr gute Lage : direkt im Stadtzentrum, neben dem Hauptbanhhof. Die Klassenzimmer sind sehr freundlich, sauber und modern.Die Lehrer sind gut treniert. Die Lehrgruppen sind klein : in der ersten Woche waren wir nur zu drei, in der zweiten Woche nur zu zwei.So kann man sehr intesive lernen. Das war auch sehr gut, dass wir in den zwei Wochen anderen Lehrer hatten : erste Woche eine junge Lehrerin : Fiedericke, zweite woche einen temperamenten Lehrer : Diego. Vormittags hatten wir Sprachstunden.
Für die Nachmittag hatten wir immer Hausaufgabe bekommen. Am meisten beschaftigte ich mich damit 2-3 Stunden, und morgens wieder eine Stunde. So konnte ich immer bereit sein. Die Stadt : Innsbruck war auch ein gutes Wahl, es ist reich in Sehenswürdigkeiten.
Nachmittags konnte ich immer neue fantastische Platze in der Stadt oder in der Nahe besuchen, und in der Wochenende konnte is in der Umgebung gössere Ausflüge machen. Meine kulturelle Programme waren : die Altstadt besichtigen ( Goldenes Dachl, …) Spaziergange in dem Stadtzentrum Schloss Ambras besichtigen, ein Speziergang in der Schlossgarten Bergisel : olympische Schieschanz besichtigen Nordkette, Patscherkofel Die Swarowski-Ausstellung besichtigen Kühtai : ganztagige Wanderung am Wochenende Söldern : Ausstellung Spectre, Wanderung, Ötztal Ich habe mich sehr gut gefühlt. In der deuschen Sprache wurde ich selbsbestimmter, ich habe mich sehr viel entwickelt, und ich habe dieses wunderschöhnen Gebiet kennengelernt. Ich hoffe, meine neue Kentnisse kann ich auch in meinem leben und in meinem Arbeit gut benutzen.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás után –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
2021.08.22-28.
Soft skills in education using drama methodology and emotional intelligence abilities, módszertani továbbképzés
Közép-magyarországi ASzC Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium
Magyar nyelvű beszámoló
2022.08.26-2022.09.09.
Intensive English Language course, nyelvi továbbképzés
Közép-magyarországi Agrárszakképzési Centrum
Mobilitás értékelése
Szállás kifogástalan, közel volt a képzőintézményhez, kifogástalan ellátással. Az AGAPINOR hotel a belvárosban helyezkedik el, a képzőhely 5 perc séta, a tengerpart 30-40 perc sétára található. Két ágyas szobákban kerültünk elhelyezésre, ami kiváló alkalom volt más kollégákat jobban megismerni.
Az utazás Budapest-Paphos-Budapest útvonalon történt, a repülőtérre jött értünk a képzőhely képviselője, aki a szállásra vitt minket, a hazautazás napján pedig szintén transzfert biztosítottak a repülőtérre. Mivel Ciprus szigetország, zöld utazásra nem volt lehetőség, de az országon belül igyekeztünk tömegközlekedést használni, ezzel is figyelve környezetünkre.
A fogadó intézmény megbízható, pontos, jól felkészült volt minden szempontból. A két hét alatt más nemzetek résztvevőivel ismerkedtünk meg, mely könnyítette a kommunikációt. Sok kulturális programot szerveztek, látszik, hogy nagy gyakorlatuk van Erasmus programok megvalósításában.
A trénerekkel kapcsolatosan vegyesek az érzelmeink volt, akivel jobban meg voltunk elégedve.
A képzés sajátossága volt, hogy a kulturális programokba is beépítették a nyelvtanulás, gyakorlás lehetőségét, így hétköznapi, utazáshoz szükséges szókincsünket is sikerült gyarapítani.
Nagyon hasznos volt a képzés, sikerült fejleszteni nyelvi és interkulturális készségeimet is. Ez volt az első alkalom, hogy idegen környezetben külföldön nyelvet tanulhattam, ami rengeteg motivációt adott a további munkámhoz.
Nemzetközi startégiára vonatkozó javaslatok
Érdemes lenne a szakoktatóknak nyelvtanfolyamot szervezni, hogy azok, akik fejleszteni szeretnék nyelvtudásukat, hogy később ki tudjanak utazni Erasmus+ mobilitásra és lehetőséget kapjanak a fejlődésre.
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
Nagy sikerként éltem meg, hogy idegen nyelvi környezetben sikerült fejleszteni a nyelvtudásom, ezáltal sokkal bátrabb vagyok és nem ijedek meg a váratlan helyzetektől.
Milyen környezettudatos lépéseket tett a mobilitása során, milyen jó gyakorlatokat látott ?
A mobilitás során a leggyakrabban tömegközlekedést használtunk, ezen kívül igyekeztünk arra is figyelni a büféasztalos étkezésnél, hogy általunk ne termeljünk élelmiszerhulladékot. A szálláson idénygyümölcsöket ehettünk, ami szintén környezettudatos lépés volt.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás után –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
2022.05.01-2022.05.07.
Structured Educational Visit to Schools/Institutes & Training Seminars in FINLAND, módszertani továbbképzés
Résztvevők: Földi Béla, Molnár Zoltán, Komoriné Zorkóczy Aranka, Kovács Andrea, Kaiserné Jósvai Ágnes, Szabó Dóra
Kényelmes, jó elhelyezkedésű helyen lévő szállásunk volt, kellemes étkezést biztosító konyhával.
Nagyon jól szervezett, gyors, kényelmes utazásban volt részünk A repülőút élvezetesen rövid volt, korrekt transzferrel.
Kiváló helyszínen, az oktatás feltételeit tökéletesen biztosító infrastruktúrával rendelkező előadóteremben tartották vendéglátóink a képzést. A további helyszíneken is hasonlóak voltak a tapasztalataim.
Képzett, barátságos, kiváló kommunikációval bíró szervezők irányították és segítették a továbbképzést. Számos országból érkeztek pedagógusok a programra, akikkel hamar sikerült megtalálni a ’’közös nyelvet’’, a képzést vezetők lelkesedésének, kommunikációjának és elhivatottságának köszönhetően.
Fontosnak érzem a program népszerűsítését. Remélem, hogy a kollégáim közül sokan eljutnak valamelyik továbbképzési helyszínre, amivel erősíthetik a nyelvtudásukat és fejleszthetik a módszertani ismereteiket!
Nemzetközi startégiára vonatkozó javaslatok
Fontosnak érzem a program népszerűsítését. Remélem, hogy a kollégáim közül sokan eljutnak valamelyik továbbképzési helyszínre, amivel erősíthetik a nyelvtudásukat és fejleszthetik a módszertani ismereteiket!
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
A nyelvtudásom fejlesztésére kiváló lehetőség volt a képzés. Új ismeretségek, emberi kapcsolatok kialakítására is lehetőség nyílt. A kultúrális programoknak köszönhetően, rengeteg élménnyel gazdagodtam.
A program értékelése angol nyelven
(1000-1500 karakter szóközzel)
The course was well organized and course trainers were qualified and helpful. The atmosphere was frienddly and pleasent. It was good too meet colleagues from many countries in Europe, because it strenghtened our sense of community and allowed us to share our experiences. At the locations of the course we got a comprehensive picture of the Finnish education system and its implementation in practice. The programs were interesting. In additon to studying we had time to see Helsinki and the sorrounding area. I was able to improve my language skills and gain practice skills. My motivations for completing the Mobility Program were: expanding my language and cultural competencies, building new relationships. I developed the following competencies: social competencies, foreign language competencies and cultural awareness. I feel the participation was successful.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás után –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
2022.08.29-2022.09.09.
Club 30 General English course, nyelvi továbbképzés
Közép-magyarországi Agrárszakképzési Centrum
Mobilitás értékelése
A képzés előtt a felajánlott szállást foglaltam le: Comfort School Apartment. A St. Julians Bay Court apartment egy több szobából álló apartman, ahol több más diákkal laktam együtt. Sajnos emiatt kicsit diszkomfortos volt, ugyanis a velem együtt lakó lányok nem igazán takarítottak maguk után, ami a közös fürdőszoba használat miatt kellemetlen volt. Előnye volt, hogy így a szállás árán megspórolt ösztöndíjat szabadidős programokra tudtam fordítani, illetve a szobában volt légkondi. Legközelebb mindenképpen saját magam intézem a szállás foglalást, mert ezt a nyelviskola foglalta.
Az utazással minden rendben volt, a ryanair járatra foglaltam helyet, az érkezéskor már várt a nyelviskola képviselője és egyenesen a szállásra vitt, ahol megkaptam a szobakulcsokat. A helyi közlekedés jó, de a nyelviskola által szervezett programokra fizettem be, ezek ár-érték arányban kiváló lehetőségek voltak.
A Maltalingua egy nagy hagyománnyal rendelkező és kiváló értékelésű nyelviskola, akik magas színvonalon, anyanyelvi lektorral dolgoznak. Szabadidős programokat is szerveznek, mely minden héten változik, így a két hét alatt változatos kirándulásokon is részt tudtam venni. A szervezés, a biztosított applikáció mind nagyon gördülékennyé teszik a tanulási folyamatot, ezen kívül minden felmerülő kérdésre, kérésre azonnal reagálnak. A nyelviskolában van étterem, kávézó, medence, internet szoba, így a szünetekben is hasznosan tölthettük az időnket, volt lehetőség a házi feladatok közös elvégzésre is.
Georgia
A két hét során a délelőtti órákon Georgia volt a tanárunk, egy angol, Liverpoolból származó hölgy, aki vegyesen vezetett végig minket a tanulási folyamaton. A képzés jól felépített, fejleszti az íráskészséget, a nyelvhelyességet és a szóbeli kommunikációt. Figyel arra, hogy az órákon mindenki hozzá tudjon szólni az adott témákhoz.
Sam
Sam-el a délutáni külön órák során tanultam, a saját igényeim szerint az üzleti levelezést és a stresszhelyzetben történő kommunikációs készségeimet fejlesztettük. Első alkalommal végigbeszéltük a munkámmal kapcsolatos feladatokat, elakadásokat, kihívásokat és ezekhez igazította a többi alkalmon a foglalkozás témáját, mely így kiváló lehetőség volt arra, hogy fejlődjek, tanuljak és a külföldi partnerekkel történő kommunikációmon javítani tudjak.
Bettany
Bettany C1 típusú feladatokat hozott nekem, így lehetőségem volt a nyelvi szintem feletti feladatokkal foglalkozni a délutáni különórák keretében.
Először vettem részt angol nyelvtanfolyamon, mely tökéletes választás volt. Tudtam fejleszteni a szóbeli és az írásbeli kommunikációmat, bővítettem a szókincsemet és más, nemzetközi diákokkal együtt tanultam a 2 hét során. A délelőttöt két blokkban tartották (09.00-10.30, 11.00-12.30), így egy nagyobb szünetben lehetőség volt más diákokkal ismerkedni, kapcsolatot építeni. A délutáni különóra minden nap jó lehetőség volt arra, hogy a saját igényeimnek megfelelően tudjak még többet fejlődni, tanulni. A szabadidős programok szervezéséhez is maximális segítséget kaptunk, így az interkulturális készségeim is fejlődtek. Először voltam Máltán, ami azért is volt fontos tapasztalás mert az Erasmus+ programban sok tanárunk utazik ide, a személyes tapasztalatokkal már nekik is több segítséget tudok majd nyújtani.
Nemzetközi startégiára vonatkozó javaslatok
Mindenképpen fontos, hogy a kollégákat több helyi kulturális tapasztalattal tudom segíteni, így egy Máltát bemutató prezentációt fogok készíteni annak érdekében, hogy a többi kiutazó felkészülését meg tudjam könnyíteni. Érdemes minél több kollégát nyelvi képzésre ösztönözni, hiszen a magabiztos nyelvtudással más készségeiket is tudják fejleszteni a későbbiekben.
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
A délutáni külön órás foglalkozások alkalmával sikerült kilépnem a komfortzónámból, így jobban tudom kezelni a munkámmal járó stresszt és a feszült helyzeteket.
Olyan kávézókat kerestem, ahol lehetőségem volt távoli munkavégzésre a szabadidőmben, így nem maradtam el határidős feladatokkal és rájöttem, hogy a mai világban tényleg bárhonnan lehet dolgozni.
Milyen környezettudatos lépéseket tett a mobilitása során, milyen jó gyakorlatokat látott?
A szálláson volt egy szekrény: free to use, melyben olyan tartós élelmiszert találtunk, amit más résztvevők itt hagytak, így nem került kidobásra, csökkent az élelmiszerhulladék mennyisége. A nyelviskolában az ebédből mindig kevesebbet kértem, hogy mindent meg tudjak enni, ne keletkezzen maradék.
A szálláson a feliratok mind a környezettudatosságban segítették a résztvevőket (kevesebb víz használat, klíma lekapcsolása, megmaradt kozmetikumok közös használata). A fél literes palackok helyett 2 litereset vettem, így kevesebb műanyagot használtam. Sajnos Máltán a csapvíz ivása nem biztonságos, érdemes a palackos vizet választani, ami számomra szokatlan volt, otthon csak ivóvizet iszom.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás után –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
2022.08.08-19.
English in Cyprus, nyelvi továbbképzés
Közép-magyarországi ASzC Bercsényi Miklós Élelmiszeripari-Környezetvédelmi Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium
Mobilitás értékelése
Apartmanban foglaltam szállást, így a reggeli és a hétvégi étkezéseket meg tudtam oldani. Nagyon jó helyen volt a lakás: közel az óváros, tengerpart, étkezési és bevásárlási lehetőség.
Minden szobában volt légkondicionáló berendezés, erre szükség is volt késő estig.
Repülővel a Ryanair légitársasággal utaztam. A járatok mindkét esetben késéssel indultak, de emiatt nem ért hátrány, ez főleg Ciprusra érkezéskor volt fontos, nem késtem le a távolsági buszt.
Jól felkészült tanáraim voltak, a tanuláshoz jó légkört biztosítottak.
Az osztálytársaimmal azonos szinten beszéltük a nyelvet és ez megkönnyítette a kommunikációt egymás között.
Minden tanteremben volt légkondicionáló berendezés, így a nagy meleg nem befolyásolta a közérzetemet.
Az első néhány napban a közlekedés megoldásában is segítséget nyújtottak.
Rugalmasak és segítőkészek voltak, minden felmerülő problémát igyekeztek megoldani.
Az intézmény épülete és a termek nem nagyok, a tanulói létszám magas volt, ezért előfordult, hogy alacsonyabb tudásszintű tanulók kerültek a csoportunkba. A fent említett segítőkészséggel és rugalmassággal azonban rövid időn belül megoldották ezt a helyzetet is.
Az iskola családias hangulatú, nekem ezért is nagyon tetszett.
Nemzetközi startégiára vonatkozó javaslatok
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
Az első hét után úgy éreztem, hogy a nyelvi akadályokat le tudom küzdeni, bátran mertem megszólítani az osztálytársaimat.
A bal oldalon történő közlekedést is elsajátítottam. Béreltem egy autót, így könnyebben tudtam az országban utazásokat tenni.
Milyen környezettudatos lépéseket tett a mobilitása során, milyen jó gyakorlatokat látott?
Cipruson sokat süt és intenzíven a Nap, ezeket kihasználják a melegvíz előállításához.
A szél is minden nap fúj viszonylag erőteljesen, szélerőműveket alkalmaznak.
Saját utazásomat a távolság miatt csak repülőgéppel tudtam megoldani, illetve a ciprusi közlekedés miatt a szigeten autóval közlekedtem. Sajnos ebből a szempontból a környezettudatosság nem valósulhatott meg.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás után –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
2022.08.08-13.
Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention, módszertani továbbképzés
Közép-magyarországi ASzC Táncsics Mihály Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium
Mobilitás értékelése
Szállásom az iskolától 3 percre a Borgo Pinti 10 szám alatt, egy egyszobás apartmanban volt. A szállásadót korábbi útjaim során ismertem meg, nem volt kérdés, hogy amennyiben lehetséges, az ő egyik lakását bérlem ki. A szállás a város központjában található, innen minden könnyedén és gyorsan elérhető. Wifivel, saját fürdőszobával és konyhával felszerelt egyszobás kis lakásban lakhattam, ahol minden feltétel adott az önellátásra.
Magyarországról a Ryanair Pisa-ba repülő járatával utaztam, ahonnan egy órás vonatúttal jutottam Firenzébe. Azon kívül, hogy viszonylag későn sikerült a repülőjegyet megvásárolnom és emiatt drágább volt, probléma csak a visszafelé úttal kapcsolatban jelentkezett: a Wizzair törölte a Bologna-Budapest járatát, így Milánóból tudtam csak hazautazni, ahová 3 órás vonatúttal és jelentős extra kiadással lehetett eljutni. (A vonat egy órát késett.) A repülő 2 órás késéssel indult, hajnalban.
Az első napon vártak minket a ház előtt az iskolából. Felmérték az angol tudásunkat, majd differenciált oktatásban részesültünk. A tanárunk, nagyon lelkes, fiatal, hiteles személy volt. Mindent elmagyarázott, minden kérdésünkre válaszolt. Csak jókat lehet mondani az iskoláról.
Tanárunk, Layla Dari a kurzus kezdete előtt két héttel felvette velünk a kapcsolatot és részletesen tájékozódott a témával kapcsolatos ismereteinkről, tapasztalatainkról és elvárásainkról.
A tanfolyam tematikája érdekes volt és nagyjából lefedte a csoport által előzetesen vázolt elvárásokat. Ugyanakkor mindvégig az volt az érzésünk, hogy Layla felkészültsége a téma több területén hiányos, a képzés vezetését nem mindig éreztük meggyőzőnek. Több esetben a PPT-t csak felolvasta, az óratervezései következetlenek voltak és az eredmények értelmezésében, a tanultak szintetizálásában eredményessége elmaradt az elvárásoktól. Ugyanakkor mindezeket remekül ellensúlyozta a csoportunk, mely lengyel, magyar, cseh, görög és bolgár tagokból állt és rendkívül aktívan dolgozta fel a tananyagot.
A kurzus végül is el tudta érni a célját, ami elsősorban a csoporttagokon múlott.
A program a képzés döcögősége ellenére is sikeres volt. A képzés során megismert kollégák tapasztalatai és jó gyakorlatai legalább olyan értékes forrásnak bizonyultak, mint a szakmai program tanár által bemutatott része. A szakmai beszélgetések és az intenzív tapasztalatcsere, mely a tantermen kívül is folytatódott emelték igazán magas szintre az egy hét eredményességét.
A kulturális tevékenységek, a város és környéke kiapadhatatlan forrásul szolgálnak a feltöltődésre, az aktív pihenésre és az elmélyülésre a fogadó ország kultúrájában, így összességében a program megvalósította a hozzá fűzött reményeimet.
Nemzetközi startégiára vonatkozó javaslatok
A pandémia után visszaesett iskolánkban az utazási kedv, így javaslatom elsődlegesen az, hogy nagyobb hangsúlyt kellene helyeznünk a munkatársak motiválására, annak érdekében, hogy a szakmai és személyes kompetenciáik fejlesztését külföldi tapasztalatok segítségével valósítsák meg.
Fontos lenne nyelvtudásukat csakúgy, mint az elfogadás és az interkulturalitás iránti igény erősítését is fejleszteni, melyre szintén kiváló lehetőséget kínálnak a külföldi mobilitások.
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
Jelen mobilitás legnagyobb eredményének a széleskörű szakmai tapasztalatcserét és kapcsolatrendszer kiépítését érzem. Saját tapasztalataim és több, mint két évtizedes gyakorlatom megosztásának lehetősége értékes adalékkal szolgált és gazdagította a csoportunk közös munkáját.
Milyen környezettudatos lépéseket tett a mobilitása során, milyen jó gyakorlatokat látott?
Környezettudatosan igyekeztem megvalósítani az országon belüli közlekedésem: ahol csak lehetett gyalogosan, illetve tömegközlekedési eszközök igénybevételével. Az iskolában mindenhol szelektíven gyűjtöttük a szemetet, illetve a tanulókat arra kérik, hogy papírpoharaikra írják fel a nevüket, és a nap folyamán ezeket töltsék újra, ahelyett, hogy minden kávéhoz/teához újat vennének el. A csoporttársaim közül többen ún. zöld mobilitásban vettek részt, ahol kiemelt figyelmet kapott az utazás környezettudatossága.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás után –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
2022.07.27-2022.08.05.
English and Methodology for English Teachers, módszertani továbbképzés
Közép-magyarországi ASzC Dr. Szepesi László Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium
Mobilitás értékelése
A szállás egy hotelben volt az iskolával szemben és kb. 10 perc sétányira a központtól, ami jelentős mértékben megkönnyítette a közlekedést és időt spórolt. Bár a szoba elég pici volt, de tiszta és megfelelően felszerelt, a személyzet pedig kedves és segítőkész.
Edinburgh-ba egy Berlinben való átszállással repültem. Bár az odaút tűnt először problémásabbnak, végül pontosan, a megadott időre érkeztünk meg. Az egész nap 10 percenként közlekedő reptéri transzfer buszokkal fél óra alatt lehetett elérni a szállást. Visszafelé jövet sajnos már nem volt ilyen szerencsénk. Bár a bőrönd leadása és a biztonsági ellenőrzés problémamentesen lezajlott, az előző gép késése miatt végül mi is másfél órás késéssel érkeztünk vissza Budapestre.
A képzés a CES (Centre of English Studies) épületében és tanárainak közreműködésével zajlott. A termek megfelelően felszereltek voltak. Minden teremben volt okos televízió, a bútorok könnyen mozgathatóak voltak a különböző csoport munkákhoz. Egyedül a gyenge internetkapcsolat okozott időnként gondot. A nyelviskola munkatársaihoz is mindenféle kérdéssel és gonddal lehetett fordulni, szívesen válaszoltak és segítettek.
A kurzus során Helen Walton és Thomas Szymlowski voltak a tanáraink. Felváltva tartottak nekünk módszertani, nyelvfejlesztés és kulturális ismeretek órákat. Mindketten felkészültek voltak, Thomas rendkívül sok hasznos, a saját óráinkon is felhasználható feladattal ismertetett meg minket, Helen pedig anyanyelvi beszélőként a skót, illetve brit kultúráról mesélt érdekes dolgokat. Rajtuk kívül az English Matters programigazgatója, Eduardo Marín is végig jelen volt és gondoskodott róla, hogy minden rendben menjen.
A program megfelelt az előzetes elvárásoknak. A kurzus kifejezetten az angol nyelvtanításhoz kívánt új ötletekkel szolgálni, és ezt teljes mértékben teljesítette is. A két hét során az angol nyelvtanítás különböző területeire vonatkozóan csináltunk meg sok feladatot, amiknek a saját óráinkon is hasznát fogjuk venni.
Nemzetközi startégiára vonatkozó javaslatok
Időközönként hasznos egy kis módszertani megújulás mindenki számára, ezért nagyon jó lehetőségnek tartom a nemzetközi utakat. Sokszor viszont sajnos a nem megfelelő nyelvtudás az akadálya a kiutazásnak, ezért támogatni kellene a kollégák nyelvtanulását.
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
Sikerült együtt dolgoznom különböző országokból érkező kollégákkal.
Milyen környezettudatos lépéseket tett a mobilitása során, milyen jó gyakorlatokat látott?
Edinburgh-ban nagy gondot fordítanak a szelektív hulladékgyűjtésre. Sok helyen lehet látni szelektív szemeteseket, az iskolában is voltak kihelyezve. Ennek elősegítésére plakátokkal is arra próbálják meg felhívni az emberek figyelmét, hogy gyűjtsék a hulladékot szelektíven. Én is használtam tehát a szelektív szemeteseket. Igyekeztem a városban mindenhová gyalog eljutni, és ha szükség volt rá, akkor a tömegközlekedést használtam.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás után –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
2022.07.31-2022.08.13.
Mindfullness and Meditation: Outdoor and relaxing education, módszertani továbbképzés
B2 Intensive English course
Közép-magyarországi ASzC Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium
Mobilitás értékelése
A szállás egy dublini egyetemi kollégiumban egy ágyas fürdőszobás apartman volt, közös konyhával és ebédlővel, nappalival. A konyha teljesen felszerelt hűtőkkel, vízforralóval, tűzhellyel, sütővel, kenyérpirítókkal, mosogatókkal, mosogatógépekkel. A kollégium neve: Destiny Student Hotel – The Tannery– Blackpitts, The Liberties, 5 percre a nevezetességektől, pl. a St Patrick Székesegyháztól és 10 percre a Temple Bar negyedtől, 15 percre a Trinity College-től. 25 perc sétára a dublini Liffey folyó partján a képzés helyszínétől, ami az O’Connell Bridge – híd közelében volt. A kollégium modern, panoráma ablakos épület, aminek az 5. emeletén laktam, gyönyörű panorámával Írország fővárosára.
Repülőgéppel utaztam Dublinba, a Ryanair légitársasággal, biztosítást is kötöttem. A repülőtérről taxival 30 perc alatt érkeztem meg a szálláshelyemre. A repülőút 2,5 órás volt. Visszautazáskor már jobb volt a helyismeretem, és mivel heti bérlettel rendelkeztem, ezért a szállás közelében lévő megállóban szálltam fel egy repülőtérre kimenő buszra.
A fogadó intézmény a Project Management Spain Erasmus Plus, akik Dublini helyszínen tartották azt a módszertani képzést, aminek folytatásaként ezen a B2 angol intenzív képzésen is részt vettem a Delfin Nyelviskolában. Az intézmény director managere, Angel Gallardo López szervezte meg, hogy a Nyelviskolában délelőtti és délutáni kurzusokon heti 30 órában tanulhassak. A szervezés során már a levelezéskor is nagyon segítőkész és rugalmas volt. Köszönet illeti a szervezőket a professzionális képzés mellett a kulturális programokért is. A Delfin English School címe: 2 Parnell Square East, Dublin 1., Dublin vezető nyelviskolája.
A képzést vezető nyelvtanárok kiváló felkészültségű nyelvoktatók. A képzés első napján szóbeli majd írásbeli teszt alapján lettünk beosztva a nyelvi csoportokba. Délelőtt Charuta, indiai származású – Maldive szigeteken – is élt angoltanár tartotta az angolórákat 12.45-ig. Majd délután 13.30-tól 17-ig Shone, angol anyanyelvi ír tanár foglalkozott velünk, neki ír nyelvből is volt felsőfokú nyelvvizsgája.
Az angol nyelvtanfolyam heti 30 órás intenzív B2 képzés volt Dublinban, a Delfin English School iskolában. Reggel 9.00-től 12.45-ig és délután 13.30-tól 17.00-ig összesen napi 6 órában tanulhattam az angolt. A délelőtti tanfolyam heti témája a pénz és a bűnözés, bűnüldözés volt.
A nyelvtanban a feltételes mód – 0,1,2,3. szintjeit gyakoroltuk. Házi feladatokat is kaptunk. Egyénileg, párban és csoportokban is dolgoztunk. A délelőtti tanárunk egy indiai származású angol tanárnő, Charuta volt. A diákok pedig a világ minden tájáról érkeztek – Brazíliából, Mexikóból, Argentínából, Spanyolországból, Olaszországból és jómagam Magyarországról. Délután Shoan, egy írországi angol anyanyelvű tanár foglalkozott velem egy másik csoportban, tőle sok információt kaptunk a szóbeli és írásbeli vizsgákkal kapcsolatban, tippeket, ötleteket adott a sikeres vizsgázáshoz.
Tanóráinak témája legfőképpen az ír történelem kiemelkedő eseményei voltak, hiszen Shone régészi és általános iskolai tanári diplomával is rendelkezik. Shone tanárunk az utolsó napon városnéző sétára is elvitt bennünket a belvárosba, egy különleges és nagyon érdekes angol nyelvű idegenvezetésben lehetett részünk.
Az iskola az ír főváros főutcájának közelében található, így a szállodámból, a Destiny Student Tannery Hotelből könnyű volt gyalog eljutni oda. A Delfin English School nagyon hangulatos és vidám atmoszférájú oktatási intézmény, amit jól illusztrál az is, hogy a névadó kabbala állatnak, egy delfinnek beöltözött munkatárs is részt vesz az eseményeken, fotózásokon, aki minden iskolában készült hivatalos fotón látható.
A hét utolsó napján záróvizsgát tettünk, ami során a hallás utáni értésem is egész jól sikerült, a nyelvtani feladatoknál a 32 pontból 31-et értem el, szinte 100 %-ban sikerült, aminek nagyon örültem.
A PROJECT MANAGEMENT SPAIN ERASMUS PLUS, S.L.U., menedzser igazgatója, Angel Gallardo López szervezte a Delfin Nyelviskolába való bekerülésemet. A kezdő és záró szombat iskolán kívüli kurzushoz tartozó programokat tartalmazott és a Certificate átadását. Igazán elégedett lehettem a jóhangulatú, színvonalas angol oktatással Írországban, Dublin legjobb angol nyelviskolájában.
Nemzetközi startégiára vonatkozó javaslatok
Remélhetőleg a 4 évenkénti 60 órás továbbképzésbe már beszámítják az Erasmus külföldi képzéseket, hiszen egy hetes kurzus 30 órás képzési időt jelent!
A tanárok (oktatók) is megbecsültebbnek érezhetik magukat, ha ilyen külföldi (Erasmus) tanulmányutakon vehetnek részt.
A pályaválasztási rendezvényeken kiemelt vonzereje van annak, hogy diákjaink (és tanáraink – oktatóink) külföldi utazásokon, szakmai gyakorlaton vesznek részt, rendszeresen propagálom, népszerűsítem a börzéken és pályaválasztási szülői értekezleteken az Erasmus utazási lehetőséget!
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
Az angol nyelviskolában lehetőségem adódott a világ különböző országaiból (Törökország, Olaszország, Spanyolország, Brazília, Argentína, Mexikó) érkezett diákokkal megismerkedni és angolul beszélgetni. Nagymértékben növekedtek ismereteim Dublinról és Írország történelméről az angol nyelviskolában, a délutáni órákat egy olyan ír tanár tartotta, aki régész diplomával is rendelkezett a tanári végzettsége mellett. Shoan az utolsó napon városnéző séta keretében angol nyelvű idegenvezetést is tartott nekünk, ezzel a hallás utáni megértésem is fejlődött. Élmény volt számomra Dublin főbb nevezetességeit megtekinteni, meglátogatni: Trinity College, O’Connel Street és Brideg, Happeny Bridge, Temple Bar, St Patrick’s katedrális, National Gellery, Nemzeti Múzeum, St. Stpehens Green, Gunness Stroehouse, G.B. Shaw szülőháza, tengerparti látogatások, Phoenix Park. Személyes sikernek értékelem, hogy a nyelviskolában sok emberrel ismerkedhettem meg a világ minden tájáról, a legszorosabb barátságot Buze-zal, egy török, és Melanivel, egy olasz lánnyal kötöttem. Örülök, hogy az angol nyelv használatára ismét lehetőségem nyílt egy angol anyanyelvi országban.
Milyen környezettudatos lépéseket tett a mobilitása során, milyen jó gyakorlatokat látott?
Környezettudatos emberként Dublinban is gyalog mentem a városon belül mindenhová, a szállásomat is úgy választottam, hogy az iskolába gyalog is egy könnyű sétával eljussak.
Viszont emeletes busszal mentem a Phoenix Park Állatkertbe és tengerparti strandokra.
A hotelben nem volt légkondicionáló berendezés a szobákban, mert Dublin hőmérséklete hűvösebb.
A wc papírt kérik, hogy ne legyen a wc-be dobva, hanem külön szemetesdobozka van erre kitéve a fürdőszobában. Ezt kérést ki is írták egy tájékoztató táblára.
Szelektív kukák voltak a konyhába kitéve, külön a vegyes szemétnek, külön a műanyagnak, és külön a papírnak.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás után –
(Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)